Browse Wiki & Semantic Web

Jump to: navigation, search
Http://dbpedia.org/resource/Tauern Railway Tunnel
  This page has no properties.
hide properties that link here 
  No properties link to this page.
 
http://dbpedia.org/resource/Tauern_Railway_Tunnel
http://dbpedia.org/ontology/abstract Im Tauerntunnel als Scheiteltunnel unterfäIm Tauerntunnel als Scheiteltunnel unterfährt die Tauernbahn den Gebirgskamm der Hohen Tauern (Alpenhauptkamm) zwischen Böckstein im Gasteinertal in Salzburg und Mallnitz in einem Seitental des Mölltals in Kärnten. Er durchquert das Radhausbergmassiv genau unterhalb der (2832 m ü. A.). Die zwischen den Bahnhöfen Böckstein und Mallnitz-Obervellach angebotene Autoverladung wird auch als Tauernschleuse bezeichnet. Das Bauwerk ist in stilisierter Form ebenfalls im Gemeindewappen von Mallnitz dargestellt. Der – heute – 8.371 Meter lange Eisenbahntunnel ist geradlinig und war von Beginn an zweigleisig. Der Scheitelpunkt wird in 1226 m ü. A. erreicht. Der Bau des Tauerntunnels war technisch sehr anspruchsvoll. Im Jahr 1901 begann die Realisierung des Bauprojektes, das bis 1909 von der Bauunternehmung Redlich & Berger unter Einsatz von zahlreichen slowenischen, kroatischen, bosnischen und makedonischen Wanderarbeitern fertiggestellt wurde. Die Elektrifizierung erfolgte im Jahre 1925. Ab 1920 wurden Autos durch den Tunnel überstellt, woraus sich im Laufe der Zeit die Tauernschleuse entwickelte. 2004 wurden umfangreiche, über Jahre dauernde Bauarbeiten zur Optimierung der Sicherheit im Tunnel abgeschlossen. Des Weiteren wurden von den ÖBB spezielle Rettungszüge in Mallnitz-Obervellach sowie in Böckstein stationiert. Bei diesen Umbaumaßnahmen, mit denen auch eine Radiusverbesserung einherging, wurde ein Teil der Tunnelstrecke bei Böckstein freigelegt, sodass sich die Tunnellänge von ehemals 8.550 m um 179 m auf 8.371 m verkürzte. Das alte Nordportal von Böckstein steht heute als Denkmal eisenbahntechnischer Ingenieurskunst neben der neuen Trasse. Etwas außerhalb des Südportals, bei Kilometer 43,3, lag die 2001 aufgelassene Haltestelle Mallnitz-Hinterthal, später als Tauerntunnel bezeichnet. Die Fahrzeit der Autoschleuse beträgt ca. zwölf Minuten. * Fotos von ca. 1911 * Südportal (Koordinate) * Nordportal (Koordinate)al (Koordinate) * Nordportal (Koordinate) , Il tunnel ferroviario dei Tauri (in tedescIl tunnel ferroviario dei Tauri (in tedesco Tauerntunnel) è una galleria ferroviaria, della ferrovia dei Tauri, di valico della catena montuosa degli Alti Tauri tra nella valle di Gastein nel salisburghese e Mallnitz in Carinzia. Il tunnel è lungo 8.371 metri e fu costruito sin dall'inizio a doppio binario. Il culmine è a 1226 m. La costruzione del tunnel fu molto impegnativa tecnicamente. La costruzione iniziò nel 1901 e venne completata nel 1909. La sua lunghezza rese necessaria la costruzione di sistemi di ventilazione per l'espulsione dei fumi delle locomotive a vapore; l'elettrificazione, avvenuta nel 1925, pose definitivo rimedio al serio problema. Nel 1920 venne iniziato il trasporto di auto attraverso il tunnel. Nel 2004 è stata completata la messa in opera di sistemi per la maggiore sicurezza in galleria. Sono stati eseguiti anche lavori di ristrutturazione in seguito ai quali la lunghezza del tunnel è passata a 8.371 m (in precedenza 8.550 m). Il portale nord, in curva, non adatto al nuovo tipo di carri merci, è stato abbandonato, inoltre un tratto di tunnel è stato scoperchiato, mettendo in opera un nuovo portale arretrato, di tipo moderno. Il vecchio portale è stato lasciato come monumento storico.e è stato lasciato come monumento storico. , De Tauernspoortunnel is de langste tunnel in de Tauernspoorlijn en tevens de langste spoorwegtunnel in Oostenrijk. Hij loopt van Böckstein in het noorden, naar Mallnitz in het zuiden. De tunnel is 8550 meter lang en werd in 1909 voltooid. , The Tauern Railway Tunnel (German: TauerntThe Tauern Railway Tunnel (German: Tauerntunnel) in Austria is the longest tunnel of the Tauern Railway crossing the main chain of the Alps. Currently, it has a length of 8.371 kilometres (5.201 mi). The highest point of the tunnel, which is also the highest point in all of the railway line, is at 1,226 metres (4,022 ft) above sea level. The tunnel's north entrance is at Böckstein in the valley of Bad Gastein in the state of Salzburg, while the south entrance is near Mallnitz in Carinthia. The construction of the Tauern Railway Tunnel was first mooted during the late nineteenth century, although actual work on its construction was started in July 1902. The excavation was performed via a labour intensive process by a mostly Italian workforce overseen by the civil engineer . It was effectively finished during 1906, and formally opened three years later by Emperor Francis Joseph of Austria. While trains were initially operated by steam locomotives, the tunnel and wider line alike were electrified during the interwar period, after which it was almost exclusively operated by electric traction instead. One particularly noteworthy service that has long used the Tauern Railway Tunnel was the Autoschleuse or Tauern Motorail car shuttle train service, launched amid the First World War, which carries motor vehicles between either side of the tunnel via specialised trains. Various road vehicles from buses and lorries to bikes can be carried upon cars designed to facilitate their rapid loading and unloading. On 12 August 1947, a bomb exploded under a British military train carrying 175 people from London to Villach in close proximity to the tunnel. Between 2000 and 2004, the Tauern tunnel underwent extensive renovation works, which included the shortening of the tunnel and the relocation of the northern entrance, the replacement of much of the rail infrastructure present, and new fire management systems being installed.w fire management systems being installed.
http://dbpedia.org/ontology/lineLength 8550 , 8371
http://dbpedia.org/ontology/location http://dbpedia.org/resource/Hohe_Tauern + , http://dbpedia.org/resource/Central_Eastern_Alps +
http://dbpedia.org/ontology/operator http://dbpedia.org/resource/Austrian_Federal_Railways +
http://dbpedia.org/ontology/railwayLineUsingTunnel http://dbpedia.org/resource/Tauern_Railway +
http://dbpedia.org/ontology/routeEndLocation http://dbpedia.org/resource/Mallnitz + , http://dbpedia.org/resource/Carinthia_%28state%29 +
http://dbpedia.org/ontology/routeStartLocation http://dbpedia.org/resource/Salzburg_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/Bad_Gastein +
http://dbpedia.org/ontology/thumbnail http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Tauernsouthportal.jpg?width=300 +
http://dbpedia.org/ontology/typeOfElectrification http://dbpedia.org/resource/15_kV_AC_railway_electrification +
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageID 24122026
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageLength 13005
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageRevisionID 1092168070
http://dbpedia.org/ontology/wikiPageWikiLink http://dbpedia.org/resource/Austria-Hungary + , http://dbpedia.org/resource/Main_chain_of_the_Alps + , http://dbpedia.org/resource/Salzburg + , http://dbpedia.org/resource/Standard_gauge + , http://dbpedia.org/resource/Bad_Gastein + , http://dbpedia.org/resource/Category:Railway_tunnels_in_Austria + , http://dbpedia.org/resource/Trieste + , http://dbpedia.org/resource/Category:Tunnels_in_the_Alps + , http://dbpedia.org/resource/Category:Car_shuttle_trains + , http://dbpedia.org/resource/Carinthia_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/Category:Buildings_and_structures_in_Salzburg_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/Irgun + , http://dbpedia.org/resource/Austrian_Federal_Railways + , http://dbpedia.org/resource/Gotthard_Road_Tunnel + , http://dbpedia.org/resource/Memorial + , http://dbpedia.org/resource/Austrian_Southern_Railway + , http://dbpedia.org/resource/Austria + , http://dbpedia.org/resource/Western_Railway_%28Austria%29 + , http://dbpedia.org/resource/Tauern_Railway + , http://dbpedia.org/resource/Salzburg_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/London + , http://dbpedia.org/resource/Steam_locomotive + , http://dbpedia.org/resource/First_World_War + , http://dbpedia.org/resource/Switzerland + , http://dbpedia.org/resource/Tauern_Road_Tunnel + , http://dbpedia.org/resource/Mont_Blanc_Tunnel + , http://dbpedia.org/resource/Alternating_current + , http://dbpedia.org/resource/Interwar_period + , http://dbpedia.org/resource/Adriatic_Sea + , http://dbpedia.org/resource/Central_Eastern_Alps + , http://dbpedia.org/resource/File:Mallnitz-Treno.jpg + , http://dbpedia.org/resource/15_kV_AC_railway_electrification + , http://dbpedia.org/resource/Category:Goldberg_Group + , http://dbpedia.org/resource/Karl_Wurmb + , http://dbpedia.org/resource/High_Tauern + , http://dbpedia.org/resource/Villach + , http://dbpedia.org/resource/Hot_spring + , http://dbpedia.org/resource/Italy + , http://dbpedia.org/resource/Category:Tunnels_completed_in_1909 + , http://dbpedia.org/resource/Railway_electrification_system + , http://dbpedia.org/resource/Hohe_Tauern + , http://dbpedia.org/resource/Sea_level + , http://dbpedia.org/resource/Category:Transport_in_Salzburg_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/Car_shuttle_train + , http://dbpedia.org/resource/File:Tauerntunnels%C3%BCdportal_1911.jpg + , http://dbpedia.org/resource/File:Bad_Gastein_altes_Tunnelportal_B%C3%B6ckstein.JPG + , http://dbpedia.org/resource/Mallnitz + , http://dbpedia.org/resource/Gotthard_Rail_Tunnel + , http://dbpedia.org/resource/Double_track + , http://dbpedia.org/resource/Geology + , http://dbpedia.org/resource/Overhead_line + , http://dbpedia.org/resource/Franz_Joseph_I_of_Austria +
http://dbpedia.org/property/caption South portal near Mallnitz
http://dbpedia.org/property/el 15
http://dbpedia.org/property/end http://dbpedia.org/resource/Carinthia_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/Mallnitz +
http://dbpedia.org/property/line http://dbpedia.org/resource/Tauern_Railway +
http://dbpedia.org/property/location http://dbpedia.org/resource/Hohe_Tauern + , http://dbpedia.org/resource/Central_Eastern_Alps +
http://dbpedia.org/property/name Tauern Railway Tunnel
http://dbpedia.org/property/notrack http://dbpedia.org/resource/Double_track +
http://dbpedia.org/property/opened 1909
http://dbpedia.org/property/operator http://dbpedia.org/resource/Austrian_Federal_Railways +
http://dbpedia.org/property/start Böckstein, Bad Gastein, Salzburg
http://dbpedia.org/property/startwork 1902
http://dbpedia.org/property/traffic Train
http://dbpedia.org/property/wikiPageUsesTemplate http://dbpedia.org/resource/Template:Infobox_tunnel + , http://dbpedia.org/resource/Template:Reflist + , http://dbpedia.org/resource/Template:CN + , http://dbpedia.org/resource/Template:Coord + , http://dbpedia.org/resource/Template:Commonscat-inline + , http://dbpedia.org/resource/Template:Convert + , http://dbpedia.org/resource/Template:RailGauge +
http://purl.org/dc/terms/subject http://dbpedia.org/resource/Category:Goldberg_Group + , http://dbpedia.org/resource/Category:Tunnels_completed_in_1909 + , http://dbpedia.org/resource/Category:Railway_tunnels_in_Austria + , http://dbpedia.org/resource/Category:Transport_in_Salzburg_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/Category:Buildings_and_structures_in_Salzburg_%28state%29 + , http://dbpedia.org/resource/Category:Car_shuttle_trains + , http://dbpedia.org/resource/Category:Tunnels_in_the_Alps +
http://purl.org/linguistics/gold/hypernym http://dbpedia.org/resource/Tunnel +
http://www.georss.org/georss/point 47.0361 13.156
http://www.w3.org/2003/01/geo/wgs84 pos#geometry POINT(13.156000137329 47.036098480225)
http://www.w3.org/2003/01/geo/wgs84 pos#lat 47.036098480225
http://www.w3.org/2003/01/geo/wgs84 pos#long 13.156000137329
http://www.w3.org/ns/prov#wasDerivedFrom http://en.wikipedia.org/wiki/Tauern_Railway_Tunnel?oldid=1092168070&ns=0 +
http://xmlns.com/foaf/0.1/depiction http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Tauernsouthportal.jpg + , http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Tauerntunnels%C3%BCdportal_1911.jpg + , http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Mallnitz-Treno.jpg + , http://commons.wikimedia.org/wiki/Special:FilePath/Bad_Gastein_altes_Tunnelportal_B%C3%B6ckstein.jpg +
http://xmlns.com/foaf/0.1/isPrimaryTopicOf http://en.wikipedia.org/wiki/Tauern_Railway_Tunnel +
http://xmlns.com/foaf/0.1/name Tauern Railway Tunnel
owl:sameAs http://dbpedia.org/resource/Tauern_Railway_Tunnel + , http://hu.dbpedia.org/resource/Tauern-alag%C3%BAt_%28vas%C3%BAti%29 + , http://sl.dbpedia.org/resource/Turski_%C5%BEelezni%C5%A1ki_predor + , http://de.dbpedia.org/resource/Tauerntunnel_%28Eisenbahn%29 + , http://sws.geonames.org/2763864/ + , https://global.dbpedia.org/id/4sTJU + , http://nl.dbpedia.org/resource/Tauernspoortunnel + , http://rdf.freebase.com/ns/m.07kb8gt + , http://www.wikidata.org/entity/Q697537 + , http://it.dbpedia.org/resource/Tunnel_ferroviario_dei_Tauri + , http://et.dbpedia.org/resource/Tauerni_raudteetunnel + , http://yago-knowledge.org/resource/Tauern_Railway_Tunnel + , http://lb.dbpedia.org/resource/Tauerntunnel_%28Eisebunn%29 +
rdf:type http://dbpedia.org/class/yago/Whole100003553 + , http://www.w3.org/2003/01/geo/wgs84_pos#SpatialThing + , http://dbpedia.org/class/yago/Tunnel104497962 + , http://dbpedia.org/class/yago/Way104564698 + , http://dbpedia.org/class/yago/Passageway103895585 + , http://dbpedia.org/class/yago/Passage103895293 + , http://dbpedia.org/class/yago/WikicatTunnelsCompletedIn1909 + , http://dbpedia.org/class/yago/YagoPermanentlyLocatedEntity + , http://dbpedia.org/class/yago/YagoGeoEntity + , http://dbpedia.org/class/yago/Artifact100021939 + , http://dbpedia.org/class/yago/WikicatTunnelsInAustria + , http://dbpedia.org/class/yago/PhysicalEntity100001930 + , http://dbpedia.org/ontology/RailwayTunnel + , http://dbpedia.org/class/yago/WikicatRailwayTunnelsInAustria + , http://www.wikidata.org/entity/Q1311958 + , http://dbpedia.org/ontology/Infrastructure + , http://dbpedia.org/ontology/ArchitecturalStructure + , http://dbpedia.org/class/yago/Object100002684 + , http://dbpedia.org/ontology/RouteOfTransportation +
rdfs:comment Il tunnel ferroviario dei Tauri (in tedescIl tunnel ferroviario dei Tauri (in tedesco Tauerntunnel) è una galleria ferroviaria, della ferrovia dei Tauri, di valico della catena montuosa degli Alti Tauri tra nella valle di Gastein nel salisburghese e Mallnitz in Carinzia. Nel 1920 venne iniziato il trasporto di auto attraverso il tunnel.il trasporto di auto attraverso il tunnel. , De Tauernspoortunnel is de langste tunnel in de Tauernspoorlijn en tevens de langste spoorwegtunnel in Oostenrijk. Hij loopt van Böckstein in het noorden, naar Mallnitz in het zuiden. De tunnel is 8550 meter lang en werd in 1909 voltooid. , The Tauern Railway Tunnel (German: TauerntThe Tauern Railway Tunnel (German: Tauerntunnel) in Austria is the longest tunnel of the Tauern Railway crossing the main chain of the Alps. Currently, it has a length of 8.371 kilometres (5.201 mi). The highest point of the tunnel, which is also the highest point in all of the railway line, is at 1,226 metres (4,022 ft) above sea level. The tunnel's north entrance is at Böckstein in the valley of Bad Gastein in the state of Salzburg, while the south entrance is near Mallnitz in Carinthia.th entrance is near Mallnitz in Carinthia. , Im Tauerntunnel als Scheiteltunnel unterfäIm Tauerntunnel als Scheiteltunnel unterfährt die Tauernbahn den Gebirgskamm der Hohen Tauern (Alpenhauptkamm) zwischen Böckstein im Gasteinertal in Salzburg und Mallnitz in einem Seitental des Mölltals in Kärnten. Er durchquert das Radhausbergmassiv genau unterhalb der (2832 m ü. A.). Die zwischen den Bahnhöfen Böckstein und Mallnitz-Obervellach angebotene Autoverladung wird auch als Tauernschleuse bezeichnet. Das Bauwerk ist in stilisierter Form ebenfalls im Gemeindewappen von Mallnitz dargestellt. Die Fahrzeit der Autoschleuse beträgt ca. zwölf Minuten. * Fotos von ca. 1911 * *zwölf Minuten. * Fotos von ca. 1911 * *
rdfs:label Tauerntunnel (Eisenbahn) , Tauernspoortunnel , Tauern Railway Tunnel , Tunnel ferroviario dei Tauri
hide properties that link here 
http://dbpedia.org/resource/Tauern_Tunnel_%28railway%29 + , http://dbpedia.org/resource/Tauern_Rail_Tunnel + http://dbpedia.org/ontology/wikiPageRedirects
http://dbpedia.org/resource/Bad_Gastein + , http://dbpedia.org/resource/List_of_Irgun_operations + , http://dbpedia.org/resource/High_Tauern + , http://dbpedia.org/resource/Tauern_Tunnel_%28railway%29 + , http://dbpedia.org/resource/Tauern_Railway + , http://dbpedia.org/resource/Connaught_Tunnel + , http://dbpedia.org/resource/List_of_tunnels_in_the_Alps + , http://dbpedia.org/resource/Car_shuttle_train + , http://dbpedia.org/resource/Rei%C3%9Feck + , http://dbpedia.org/resource/Tauern_Rail_Tunnel + , http://dbpedia.org/resource/Salzburg-Tyrol_Railway + , http://dbpedia.org/resource/M%C3%B6ll + , http://dbpedia.org/resource/Mallnitz + , http://dbpedia.org/resource/Bad_Hofgastein + , http://dbpedia.org/resource/Dorfgastein + , http://dbpedia.org/resource/List_of_tunnels_in_Austria + , http://dbpedia.org/resource/%C3%96BB + , http://dbpedia.org/resource/List_of_highest_railways_in_Europe + http://dbpedia.org/ontology/wikiPageWikiLink
http://en.wikipedia.org/wiki/Tauern_Railway_Tunnel + http://xmlns.com/foaf/0.1/primaryTopic
http://dbpedia.org/resource/Tauern_Railway_Tunnel + owl:sameAs
 

 

Enter the name of the page to start semantic browsing from.